Saturday 15 February 2014

CARA MAKAN DAN PENGAMBILAN VITAMIN SHAKLEE YANG BETUL


Ramai yang tidak tahu/tidak yakin bagaimana dan bila masa terbaik untuk pengambilan supplement mereka. Contoh kalau ibu menyusu, dah pasti mengambil B-Complex, Vitamin C, Vita-Lea, Alfalfa. Juga Ostematrix dan ESP. 

Saya mencadangkan pengambilan supplement adalah pada waktu malam.  Kerana secara teorinya, vitamin-vitamin ini akan mudah diserap oleh badan semasa tubuh kita dalam keadaan rehat. Jadi masa tidurlah masa yang terbaik kan? Tapi saya pasti, tak semua orang berkesempatan untuk mengambil vitamin just right before sleep

Vitamin larut air ( B-complex dan Vitamin C) :

Seelok-eloknya diambil dengan segelas air untuk penyerapan yang efektif dan elakkan diambil bersama-sama makanan berlemak/berminyak.

Vitamin Larut Lemak ( A, D,E K) :

Diambil selepas mengambil makanan berlemak / berminyak kerana vitamin larut lemak memerlukan lemak untuk memudahkan penyerapan. 

OsteMatrix@Calcium :

Diambil bersama produk tenusu seperti susu. Selain itu, pastikan kalsium anda mempunyai magnesium kerana magnesium membantu calcium lebih mudah diserap.

Iron:

Diambil bersama dengan vitamin C kerana iron memerlukan vitamin C untuk lebih mudah diserap.

Bagi anda yang mengamalkan lecithin untuk berdiet atau merendahkan kolestrol, ambil 2 biji selepas sarapan, makan tengahari dan makan malam berserta dengan 2 biji alfalfa.

APA YANG TIDAK DIGALAKKAN 

1. JANGAN mengambil Alfalfa bersama-sama Vitamin E kerana ia boleh mengganggu penyerapan alfalfa.

2. JANGAN mengambil supplement zat besi (Iron) bersama-sama Ostematrix kerana zat besi boleh mengganggu penyerapan kalsium. Walau bagaimanapun kini zat besi sudah dilengkapi bersama-sama VitaLea. Oleh itu jika boleh, ambil kedua-duanya pada masa berlainan untuk mengelakkan gangguan penyerapan di antara kedua-duanya. Kalsium akan menghalang penyerapan iron. Vitalea mempunyai Iron jadi elakkan pengambilan bersama ostematrix atau produk tenusu. Produk tenusu=kalsium kan?

3. JANGAN mengambil Alfalfa bersama-sama GLA kerana GLA Kompleks mempunyai Vitamin E. vitamin E boleh mengganggu penyerapan alfalfa.

4. Pengambilan vitamin disarankan pada waktu selepas makan bagi membantu penyerapan. Ambillah vitamin &  mineral dalam kadar yang telah dicadangkan, kerana pengambilan vitamin/mineral yang berlebihan, terutama vitamin larut lemak boleh membahayakan kesihatan kerana ia disimpan di dalam badan dan boleh menjadi toksik.

5. JANGAN mengambil supplement bersama minuman berkafein kerana ianya mengurangkan kadar penyerapan suplemen secara efiesien!

6. Pesakit thalasemia tidak boleh mengambil vitalea kerana vitalea mengandungi iron.

Cadangan Cara Pengambilan Supplement Shaklee


Waktu
Cadangan Pengambilan
Awal pagi (sebelum/semasa sarapan)
 ESP, Mealshake, Performance Drink
Pagi
B Complex, Vitalea dan Vitamin C untuk memberi kesegaran dan ‘mood’ yang baik.
Tengah Hari
 Omega Guard, Lecithin dan Alfalfa
Minum Petang
  ESP, Mealshake, Performance Drink
Makan Malam
Omega Guard, Lecithin, Alfalfa
Sebelum Tidur
Ostematrix, Herblax, GLA, Vitamin E, Collagen
 Supplement
Cadangan Pengambilan
Zinc
Seminggu dua kali kecuali mereka yang ada masalah rambut yang serius.
Nutriferon
Seminggu sepeket setiap hari (Kecuali waktu sakit).
Alfalfa
Ambil ikut kesesuaian.Untuk ibu menyusu, masa terbaik selepas pam di ambil bersama ESP.
Lelaki juga boleh guna jadual ini mengikut kesesuaian.

Cadangan jadual pengambilan vitamin dan supplemen ini hanyalah panduan kepada anda semua namun kesesuaiannya masih bergantung kepada individu. Sekiranya anda merasakan praktik anda mengambil vitamin sekarang tidak mendatangkan kesan yang memuaskan, anda boleh cuba mengambilnya mengikut cadangan di di atas. Walau bagaimanapun, ia bukanlah muktamad dan masih bergantung kepada tubuh badan kita.

Diana
✆ SMS/CALL/Whatsapp/Wechat : 018-2129170
✆ SMS/CALL : 012-3667030
✉Email:mamamiafaiqa@yahoo.com
✉FanPage : https://www.facebook.com/pages/Supplement4u/647662778596718


COD : Putrajaya, Cyberjaya, Salak Tinggi, KLIA, Nilai, Enstek, Kotaseriemas dan kawasan sekitar

1 comment: